CRÈDIT DE SÍNTESI
 L'ABADIA DE SANTA MARIA DE POBLET (PATRIMONI DE LA HUMANITAT)

 
ÀREA DE TECNOLOGIA
 

ACTIVITATS


1. De suport pel mural: 
. Dibuixa els elements d’una portada romànica i indica amb fletxes: l’arc, la llinda, el carreu, l’arquivolta, la dovella, la imposta, la base, el timpà i la porta de fusta (vestíbul del temple)
. Dibuixa la portada barroca del monestir de Poblet: Simetria.
. Dibuixa una volta de canó i una de creueria. Indica-hi llurs elements: els contraforts.
. Dibuixa l’evolució (del romànic al gòtic) dels finestrals cistercencs de Poblet.
. Amb el suport de diapositives, dibuixa elements decoratius: un capitell, una mènsula, 
una gàrgola, un fris…

2. L’heràldica: Els símbols. 
L’heràldica és la ciència que té per objecte l’estudi de les armes i dels escuts. S'entenen per armes les insignies i els blasons que duien els cavallers per diferenciar-se en la guerra i en els tornejos. 
Gràcies als escuts d'armes es podia distingir el llinatge de cadascú i també les corporacions gremials de les ciutats. El seu origen és del s.XII, i tenien una forma ovalada, o quasi triangular.

. Definiu els següents termes: camper, banda, caironat, blasó, barra armorial, quarter,
rampant, gules, sinopla i sautor.
. En heràldica, què s’anomena per esmalts? i per folres?
Relaciona amb fletxes el color de la columna de l’esquerra amb el seu corresponent de la columna de la dreta:
 

COLOR

METALL HERÀLDIC

VERMELL SABLE
VERD GULES
GROC ATZUR
BLAU PORPRE
MORAT OR
NEGRE PLATA
BLANC SINOPLE


. Cerca informació sobre les particions d’un escut i dibuixa, tot combinant esmalts i metalls,els següents: (afegeix a sota del dibuix el tipus de petició que li correspon) tallat horitzontal , partit en vertical, tronxat, faixat, quarterat amb creu, quarterat en sofver, gaiat, tercejat amb faixa i tercejat en barra.

. Les figures dels escuts podien tenir símbols naturals, quimèrics o artificials. 
Observa l’escut de pedra de la Casa dels Cardona al segle XII i compara’l amb el d’alabastre dels segles XVI i XVII. Fes-ne un esquema i assenyala-hi les diferències.
. Quan visitis el monestir, fotografia els escuts de la façana principal de l'entrada del recinte, els de la Porta Reial, els de Juan Payo Coello, de Conill i dels Copons (abats). I per últim, els escuts reials del rei Pere el Cerimoniós, anomenat també el Gran, el Cruel o el del Punyalet.
Fixa't en llurs figures i símbols. Hi ha alguns monarques de la Corona que tinguin l’elm en forma d’animal quimèric? Quins? 
. Quines són les característiques de l’escut de la Corona d’Aragó? En quin segle es van fixar el nombre de barres? Compara l’escut de la Corona d’Aragó amb el dels antics regnes de Navarra, Lleó i Castella: tenen alguna similitud? Ara, encara són els mateixos?
N’hi ha a les tombes del Panteons Reials? I a la rossasa i finestrals de l'església? 

3. Taller de fotografia:

. Per tal de motivar-los, cal tenir les càmeres a punt per a la visita; també convé ajudar-los a conèixer la màquina de retratar i haver fet pràctiques d’enquadrament, obtenció de la perspectiva, medició de la llum, interiors i exteriors, saber utilitzar el flash, etc. 

. Fotografiar el monestir i el bosc de Poblet.
. Fer una exposició col·lectiva sobre l’art cistercenc.
. Fer-ne una altra sobre el treball de camp, realitzat al bosc de Poblet.
. Preparar un àlbum individual, on els alumnes recullin els moments de treball i convivència.

. L’heràldica en els vitralls medievals: Taller

Activitats

 

Índex d'àrees